fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Stage en arbeidstoeleiding

Uw kind gaat naar het VSO en dan…. 

Op de Ark kennen we verschillende uitstroomprofielen: 

➢ Niet arbeidsmatige dagbesteding: 

Deze leerlingen volgen op school een aangepast programma waarbij er goed aangesloten wordt bij het niveau en krijgen ze een breed praktisch aanbod op het gebied van alle branches, binnen de veiligheid van de school. 

Deze leerlingen gaan rond hun 17e jaar enkele dagdelen stage lopen op een dagbesteding ➢ Arbeidsmatige dagbesteding en uitstroom naar Arbeid 

Deze leerlingen gaan in het VSO beginnen met (de voorbereidingen) stage. 

Stages in de eerste fase: 

Interne stage 

Op vaste momenten gaan de leerlingen in een kleine groep, onder begeleiding, taken doen in en rond de school. De nadruk ligt op samenwerken en het oefenen van de basisvoorwaarden om stage te kunnen lopen. 

In een volgende nieuwsbrief vertellen we u iets meer over wat de basisvoorwaarden inhouden. 

Snuffelstage                                                                                                      

De leerlingen maken kennis met alle branches. 

Op school werken we een bepaalde periode aan een branche. Daarna gaan we 

kijken of we een bedrijf kunnen bezoeken of vragen we iemand van een bedrijf om 

ons iets op school te komen vertellen over het werk dat bij deze branche hoort. 

Voor het komend schooljaar zien de periodes er zo uit. Aan Zedemo en Kunst 

werken we het hele jaar door. 

Tot de herfstvakantie 

Tot de kerstvakantie 

Tot de voorjaarsvakantie 

Tot de meivakantie 

Tot de zomervakantie

De branche Groen 

De branche CT 

Consumptieve Techniek

De branche Wonen 

De branche Handel en Economie

De branche Zorg en  Welzijn Schoonmaak


Stages in de tweede fase: 

Voor de tweede fase maakt de leerling in overleg met ouders/verzorgers en school een keuze gemaakt voor twee branches. 

Er wordt gezocht naar twee stageplaatsen op locatie. (LOL stage) 

Tijdens deze stage worden basisvaardigheden aangeleerd en geoefend. 

De leerlingen gaan zelfstandig of met de begeleider naar de Leerplek op locatie. 

Vaak wordt er gewerkt in bedrijfskleding of kleding die nodig is om goed en veilig te kunnen werken. De leerlingen werken aan doelen die leiden naar een praktijkverklaring of een branchecertificaat. Deze worden verzameld in het portfolio. Zodat de leerling na de schoolperiode kan laten zien over welke vaardigheden hij/zij beschikt en welke uitstroom plaats het beste bij deze leerling past. 

Op dit moment zijn de LOL stages bij onderstaande instanties.

Branche 

LOL stage plaatsen

Groen 

Johannahoeve, Cavent Mookhoek

Consumptieve techniek 

Het Mozaïek 

 

Handel en economie 

Albert Heijn Oud Beijerland

Zorg, Welzijn en Schoonmaak 

Mako Oud Beijerland

Stages in de derde fase: 

Aan het eind van het schooljaar waarin je 16 bent geworden, kies je voor één branche. In de het daaropvolgende schooljaar ga je, afhankelijk van je uitstroom, één of meerdere dagen stage lopen. Dit noemen we de individuele stage. 

Individuele stage 

Samen met de stagecoördinatoren, de leerling, ouders/verzorgers en de mentor gaan we op zoek naar de best passende plek voor de leerling. Bij voorkeur zal dit gaan om een stageplaats waar de leerling kan blijven na het moment van schoolverlaten. Hiermee zorgen we voor een soepele overgang tussen school en dagbesteding/arbeid. 

Voor een stage binnen de dagbesteding is een WLZ indicatie noodzakelijk. Voorbeelden van stageplaatsen binnen de dagbesteding zijn bv zorgboerderij de Lindehoeve in Mookhoek, cadeauwinkel Gemivaria in Strijen of Up Social Club Oud-Beijerland.

Voor een stage binnen het uitstroomprofiel arbeid en/of arbeidsmatige dagbesteding wordt er - in overleg- een beoordeling arbeidsvermogen aangevraagd bij het uwv. 

Tijdens de individuele stage werken de leerlingen (gedeeltelijk) aan de competenties uit het mbo-kwalificatiedossier, met als doel het behalen van een praktijkverklaring. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de stagecoördinatoren Bettine den Hoed (b.denhoed@csgdewaard.nl) en/of Aemile Roos (a.roos@csgdewaard.nl).