Stage en arbeidstoeleiding
Uw kind gaat naar het VSO en dan….
Stage op de Ark
Tijdens de stage verwerken we onze missie: ‘Leren door doen’.
Op De Ark bereiden wij, ouders, leerling en school, ons voor op de toekomst, waarbij we gebruik maken van de kwaliteiten, de talenten en de persoonlijke voorkeur van de leerling. Succesgericht naar de toekomst!
Leerlingen leerroute 2 (Uitstroom dagbesteding)
De leerlingen van leerroute 2 krijgen 4 branches;
- Consumptieve techniek (werken in de keuken)
- Groen
- Handel & Economie
- Zorg, Welzijn en Schoonmaak
Deze branches worden geïntegreerd aangeboden tijdens onderwijstijd. Daarnaast wordt er voor deze leerlingen de route ‘Wonen’ gevolgd en gaan de leerlingen regelmatig binnen- en buiten de school ‘leren door doen’. U moet hierbij denken aan;
- een boodschap halen bij de supermarkt
- zwerfafval prikken
- bed opmaken en kamer schoonmaken
- Koffie- en thee zetten.
De leerlingen volgen een individueel traject richting toeleiding naar een vorm van dagbesteding. Hiervoor is een WLZ-indicatie nodig. Samen zoeken we naar een plek waar de leerling ook na school kan blijven.
Leerlingen leerroute 3 en hoger
Fase 1 – Kennismaken (2 jaar)
De leerlingen maken kennis met vier branches:
- Consumptieve techniek (werken in de keuken)
- Groen
- Handel & Economie (vooral werken in een supermarkt)
- Zorg, welzijn en schoonmaak (in fase 1 vooral schoonmaken)
Daarnaast krijgen leerlingen ook les in kunst, techniek (handvaardigheid), Zedemo en arbeidstraining (AT). Ze gaan op snuffelstage om te ontdekken welke branche bij hen past. Voor de snuffelstage is er een akkoord vervoersverklaring nodig. Deze ontvangt u van de mentor.
Tijdens de eerste 2 jaar in VSO 1 werken we aan alle vaardigheden die de leerlingen nodig hebben om naar de LOL (Leren op Locatie) stages te kunnen gaan. In het tweede jaar van fase 1 kiezen de leerlingen 2 branches.
Fase 2 – Leren op locatie (2 jaar)
Leerlingen gaan per gekozen branche een dagdeel op LOL-stage (Leren Op Locatie). Ze oefenen met een branchecoach en werken aan doelen van Scholing Voor Arbeid (SVA). Het doel is een SVA-certificaat halen. Als dit niet lukt, kan de leerling deelcertificaten behalen. SVA kent 2 niveaus: SVA 1 en SVA 2.
Voor de LOL stage is er een akkoord vervoersverklaring nodig. Deze ontvangt u van de mentor.
Het bedrijf bepaalt de plek waar wij stagelopen. De branchecoach beoordeelt of deze plek goed werkbaar is voor onze leerlingen.
Kledingvoorschriften voor de branches
Consumptieve techniek: dichte schoenen - lange broek - een ondershirt - (koksbuis van school)
Handel & economie: dichte schoenen - nette zwarte of donkerblauwe spijkerbroek, zonder scheuren/gaten, of een nette sweatpants (bedrijfsshirt van de supermarkt)
Groen: veiligheidsschoenen - lange broek (overall van school)
Zorg welzijn en schoonmaak: lange broek - dichte schoenen (bedrijfsshirt van schoonmaakbedrijf)
Zorg welzijn en schoonmaak: lange broek - dichte schoenen - bedekkende bovenkleding
ZOL-stage (Zelfstandig Leren op Locatie)
Voor leerlingen in leerroute 4 en 5 die het SVA 1- of 2-certificaat hebben behaald en toe zijn aan meer zelfstandigheid, biedt onze school de ZOL-stage aan. Deze stagevorm is een vervolgstap op de LOL-stage (Leren op Locatie) en helpt leerlingen om meer verantwoordelijkheid te nemen in een echte werkomgeving.
Tijdens de ZOL-stage werken leerlingen zelfstandig binnen een stagebedrijf, met begeleiding op afstand vanuit school. Ze leren praktische vaardigheden, ontwikkelen beroepshouding en vergroten hun zelfinzicht. De mentor blijft nauw betrokken via regelmatige check-ins en evaluaties. Deelname aan de ZOL-stage is mogelijk wanneer voldaan wordt aan een aantal voorwaarden, waaronder een goede afronding van eerdere stages en het behalen van SVA certificaten.
De mentor is verantwoordelijk voor de organisatie en begeleiding van de stage, en onderhoudt het contact met het stagebedrijf. Een ZOL-stage kan pas starten nadat de Commissie van Begeleiding deze heeft goedgekeurd.
Fase 3 – Individuele stage (2 jaar)
Richting arbeid (betaald werk):
In fase 3.1 lopen leerlingen 3 dagen stage en gaan ze 2 dagen naar school.
In fase 3.2 lopen leerlingen 4 dagen stage en gaan ze 1 dag naar school.
- Doel: zelfstandigheid vergroten, wennen aan werkuren, en toewerken (zo mogelijk) naar een contract.
- Soms kan een leerling een praktijkverklaring van het mbo behalen.
- De school biedt nog 2 jaar extra begeleiding.
Richting (arbeidsmatige) dagbesteding:
In fase 3.1 lopen leerlingen 3 dagen stage en gaan ze 2 dagen naar school.
In fase 3.2 lopen leerlingen 4 dagen stage en gaan ze 1 dag naar school.
- Hiervoor is een WLZ-indicatie nodig.
- Samen zoeken we naar een plek waar de leerling ook na school kan blijven.
- Doel: een soepele overgang van school naar dagbesteding.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de stagecoördinatoren Bettine den Hoed (b.denhoed@csgdewaard.nl) en/of Aemile Roos (a.roos@csgdewaard.nl).