Leerroutes
Leerroutes
Iedere leerling op de Ark werkt aan onderwijsdoelen, gekoppeld aan een leerroute. Het onderwijsaanbod van de Ark bestaat uit drie leerroutes:
- Leeroute 2 Taakgerichte Dagbesteding
- Leerroute 3 Arbeidsmatige Dagbesteding / Beschut werk
- Leerroute 4 Beschut werk / Arbeid
Elke leerroute heeft zijn eigen specifieke onderwijsdoelen, gekoppeld aan de te verwachten uitstroom van de leerling, zoals beschreven in het ontwikkelingsperspectief (OPP) van de leerling. Het onderwijsaanbod wordt vormgegeven en gevolgd aan de hand van de bijbehorende doelen in ons leerlingvolgsysteem.
We volgen en beoordelen de ontwikkeling, de vorderingen en het werk van iedere leerling afzonderlijk met behulp van het leerlingvolgsysteem ParnasSys op het SO en Compasser op het VSO. Ook wordt, indien passend bij de mogelijkheden van de leerling, gebruik gemaakt van de toetsen van CITO.
Aan de hand van het doelgroepenmodel en de streefplanning houden wij bij of het kind zich volgens verwachting ontwikkelt.
Alle leerlingen worden in een leerroute geplaatst. Met de uitstroomroute spreken we onze verwachting uit. We geven aan waar leerlingen aan het eind van de schoolperiode zullen uitstromen. Het OntwikkelingsPerspectiefPlan is hierbij leidend. Dit
Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)
Op basis van een inschatting van de ontwikkelingsmogelijkheden van de leerling wordt het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) vastgesteld. Hierbij brengen wij de verwachtingen in beeld om het juiste onderwijs- en zorgaanbod te bepalen. Dit noemen we opbrengstgericht en handelingsgericht werken. Vervolgens stellen we vast welke leerroute de leerling kan volgen. Het OPP wordt jaarlijks geëvalueerd (zo nodig bijgesteld) en besproken met ouders. Ouders hebben hierbij instemmingsrecht op het handelingsdeel van het OPP. Indien daar aanleiding toe is, kan het OPP ook tussentijds worden bijgesteld. Dit gebeurt in overleg met ouders.
Hoorrecht
Vanaf augustus 2025 is het verplicht om het hoorrecht van leerlingen op te nemen in hun Ontwikkelingsperspectief (OPP). Dit betekent dat leerlingen inspraak krijgen bij het vaststellen, wijzigen of evalueren van hun OPP. De Ark organiseert dit passend bij het niveau en de mogelijkheden van de leerling.
Aan de hand van het doelgroepenmodel en de streefplanning houden wij bij of het kind zich volgens verwachting ontwikkelt.